Vasten

Intermittent fasting: hype of blijvertje?

Ze komen en ze gaan; hypes.
En zo deed dan ook opeens intermittent fasting ons mooie land aan.
Maar wat is dat nou eigenlijk? Is het goed voor je? Val je er ki-loooo’s mee af? Is dit een hype of een blijvertje?

Wat het niet is
Allereerst; het is geen dieet zoals door sommigen wordt beweert. Een dieet is namelijk gericht op wat je allemaal wel en niet zou moeten eten.
Intermittent fasting focused zich juist op wanneer je wel en niet zou moeten eten. Dus niet op de inhoud (pun intended).

Rust en herstel
En het mooie eraan is dat jij zelf de momenten bepaalt waarop je intermittent fasting toepast.
Maar…. ja ja daar komt de ‘maar’ aan. Nu is het wel zo dat het overslaan van het ontbijt toch wel als favoriet wordt aangemerkt.

Favoriet
Waarom? Omdat je hiermee de vast van de nacht verlengt. En dat is goed voor meerdere dingen. Het is goed voor je darmstelsel. Je darmen krijgen hierdoor meer rust. Je nieren help je beter te laten werken door tijdelijk te vasten. De nieren gaan namelijk beter filteren wanneer ze wat rust krijgen. Voel je pijn in je nieren wanneer je vast? Dat is een teken dat je lichaam meer afvalstoffen kwijt wil dan je nieren aankunnen. Maar gelukkig kan je je nieren hiermee helpen. Dat is dus goed nieuws! En zo zijn er allemaal systemen en processen in je lichaam die baat hebben bij intermittent fasting.

Dry fast
Een hele poos niks eten en drinken worden ook wel een ‘dry fast’ genoemd. En de echte die-hards die douchen dan ook niet en de tandenborstel wordt ook even niet aangeraakt. Jezelf van alles ontzien zodat je lichaam echt rust krijgt.
Een dry fast, ofwel intermittent fasting, kan je het beste opbouwen.
Op die manier help je jezelf fysiek en mentaal te wennen aan deze goede vorm van rust en herstel. Hierdoor hou je het makkelijker en beter vol. Maar door het op te bouwen geef je ook iedere keer je lichaam een nieuwe impuls. Hierdoor went het lichaam minder snel en heb je veelal een groter effect.

Schema
Ik stel het volgende schema voor aan mijn cliënten wanneer zij willen beginnen met intermittent fasting:

  • maandag: na 20:00 uur niets meer eten, drinken etc. tot de volgende dag 08:00 uur;
    (Op die manier heb je er 12 uur opzitten)
  • dinsdag: 19:00 uur tot 09:00 uur (14 uur);
  • woensdag: 19:00 uur tot 10:00 uur (15 uur);
  • donderdag: 19:00 uur tot 11:00 uur (16 uur);
  • vrijdag: 19:00 uur tot 12:00 uur (17 uur);
  • zaterdag: 19:00 uur tot 13:00 uur (18 uur).

Afbouwen
Op dag 7 kan je voor twee dingen kiezen; je bouwt weer op met een uur of je probeert die dag de 24 uur aan te tikken. Let wel; verleng alleen de vast als je je goed voelt. Heb je bijvoorbeeld last van pijn in je nieren? Ga dan niet verder. Daarmee help je je lichaam niet. En jezelf ook niet.
Je kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld 18 uur vast te houden voor een periode en binnen het tijdsbestek van de overige 6 uur te eten. Maar je kan er ook voor kiezen om vanaf dag 8 weer te beginnen met voeding in de ochtend. Dan kan je het beste genieten van een vers geperst sapje die je langzaam opdrinkt. Vul je dag met fruit. Kauw goed. Neem je tijd. Eet wanneer je lichaam daarom vraagt.

Zo licht als een veertje
Ben je vervolgens kilo’s lichter? Sommige mensen vallen best wat af tijdens zo’n periode. Mede ook door afvalstoffen die het lichaam verlaten. Maar intermittent fasting is niet bedoelt om af te vallen, maar juist om je lichaam rust en herstel te geven. Een (gezonde) bijkomstigheid is dat je gewicht kan verliezen. Sowieso is de beste manier om af te vallen een verandering van levensstijl en niet een tijdelijke verandering (lees: jojo effect).

Zorg goed voor jezelf
Mijn advies is om lichte maaltijden te nuttigen tijdens de periodes van intermittent fasting. Heldere soepen, sappig fruit, licht gestoomde verse groenten, verse sapjes, fruit smoothies – you get the picture 😉 Het draagt allemaal bij aan rust en herstel. Sommige mensen passen intermittent fasting toe als een levensstijl en eten zwaardere maaltijden. Dat is een optie. Persoonlijk ben ik van mening dat de basis van je voeding het beste kan bestaan uit groenten en fruit.

Hype of blijvertje?
Naast de gezonde voordelen die intermittent fasting het lichaam kan geven is het ook een goede training om meer controle over je lichaam en geest te krijgen. Vaak dicteren de maag en onze gewoontes wanneer je eet. Door bewuster om te gaan met wanneer je eet (en wat mij betreft ook wat je eet) kom je meer in contact te staan met de werking van jouw lichaam. Verandering van levensstijl is een mindset.
Wat mij betreft een blijvertje. Wat vind jij?

De eerste en enige cursus over ontgiften op Instagram!
Interesse om meer te leren over de werking van het lichaam, zoals bijvoorbeeld de nieren? Doe dan mee met deze unieke en interessante cursus ontgiften van @puurnatuurlijkleven. Meer info en/of kaartje kopen? Klik hier.

To your health!

Spread the love of Oh my food!
  • 3
    Shares

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.